01 feb Monty Python, allsang og den britiske tronen
Monty Python, allsang og den britiske tronen
Dirigent Robert Hollingworth returnerer til Trondheim!
Du har dirigert i Trondheim flere ganger før. Hva tenker du om å komme tilbake til Barokkfest?
At jeg burde tatt med en varm jakke! Jeg håper virkelig jeg får sett nordlyset. Det er også en fantastisk kaffebar jeg har drømt om å besøke, og maten er virkelig fantastisk i Trondheim! Beklager – synes du jeg bør snakke om musikken?
Denne gangen har du lovet oss både Georg Friedrich Händels britiske kroningsmusikk Coronation Anthems, og noe av Henry Purcells teatermusikk. Hva fikk deg til å velge denne kombinasjonen?
Dette er et av de virkelig store «hva om»-spørsmålene i barokkmusikken! Hva om Händel hadde møtt Purcell? Händel var 26 år yngre og kom til London ti år etter Purcells bortgang. Han plukket opp Purcells arv og fant selv en plass i engelskmennenes musikkelskende hjerter, akkurat som Purcell hadde gjort med sin henrivende musikk. Purcells musikk var forankret i 1600-tallets England, men samtidig moderne ved at den var påvirket av samtidige europeiske musikktrender. Sagt på en annen måte, var Purcell stolt av sine britiske røtter og samtidig veldig åpen for europeiske strømninger. Händel følte det nok motsatt: han var tysk og jobbet i Italia, men han gjorde London til sitt hjem. Til konserten under Barokkfest har jeg valgt ut noen virkelig skjønne stykker: det er nesten «greatest hits» fra denne oppfinnsomme musikkepoken.
De såkalte Coronation Anthems, kroningsverkene Händel skrev til kroningen av kong Georg II, er viden kjent. Hva gjør disse stykkene så spesielle, sett bort fra at de fremdeles blir spilt under britiske kroningsseremonier?
De er sannelig Händel på sitt beste! Kraftfull musikk med ekstremt sterke emosjonelle drivkrefter. Men det mest spesielle handler kanskje om besetning: på denne tiden hersket solistene i verden (akkurat som dinosaurene gjorde en gang), men Coronation Anthems er skrevet gjennomgående for kor. Händel forstod engelskmennenes forkjærlighet for det å synge sammen, og dette er den ultimate gaven til korene. Jeg gleder meg virkelig til å lede Trondheim Vokalensemble gjennom denne krevende musikken!
Vi har hørt rykter om at du i konserten din vil hente inspirasjon fra Monty Python og andre britiske humorpionerer. Hva bør publikum forvente når de kommer til Frimurerlogen?
Vel, jeg har inkludert ett eller to momenter i tidligere forestillinger, men det er bare fordi Purcell sin dansemusikk virkelig har behov for fysisk bevegelse, og siden vi ikke hadde med dansere, måtte jeg improvisere. Det er ikke virkelig på programmet, men kanskje jeg plutselig finner ut at det har blitt lagt til i kontrakten?